مشاوره خانواده و زوج درمانی

خانواده درمانی

خانواده درمانی نوعی روان درمانی گروهی است. در خانواده درمانی، «خانواده» به گروهی از افراد گفته می شود که به همدیگر اهمیت می دهند و خود را خانواده می نامند. این می تواند شامل والدین و فرزندان، شرکا، پدربزرگ و مادربزرگ، برادران و خواهران، خاله ها و عموها، پسرعموها، دوستان، مراقبان و سایر متخصصان نزدیک به گروه باشد. هدف خانواده درمانی کمک به همه اعضای خانواده است که یکدیگر را درک کرده و از یکدیگر حمایت کنند. این نوع درمان می تواند به زمانی که خانواده ها احساس غمگینی، غمگینی و عصبانیت می کنند کمک کند. هنگامی که آنها مطمئن نیستند که چگونه به جلو حرکت کنند. یا زمانی که احساس می کنند همان رفتارهای مضر را بارها و بارها تکرار می کنند. اگر خانواده ای با تغییرات مرتبط با بیماری، سلامت روان و مشکلات مصرف مواد، بیکاری، جابجایی، پیری، طلاق، ضربه روحی و مرگ و سوگواری مواجه است، خانواده درمانی می تواند مفید باشد

خانواده درمانی چگونه کار می کند؟

خانواده درمانی به اعضای خانواده کمک می کند تا یکدیگر را درک کنند و احساسات دشوار را در یک فضای امن حل کنند. این نوع درمان بر بهبود تعاملات و ارتباطات بین اعضای خانواده تمرکز دارد. معمولاً زمانی استفاده می‌شود که خانواده در ایجاد مشکلات شخص یا زمانی که مشکلات یک فرد بر سایر اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود. هنگامی که هر فرد احساس می کند حمایت می شود و در حد توان خود کار می کند، امیدواریم تغییرات مثبتی در روابط و زندگی افراد ایجاد شود.

خانواده درمانگر ممکن است: در مورد امیدهای هر فرد صحبت کنید همه را تشویق کنید تا در مورد تجربیات خود صحبت کنند و به حرف یکدیگر گوش دهند باورها، ارزش ها، نیازها، امیدها و مفروضات هر فرد را روشن کنید تا همه یکدیگر را درک کنند. به خانواده ها کمک کنید از سرزنش یکدیگر دست بردارند و شروع به بررسی این کنند که چگونه همه می توانند برای ایجاد تغییرات مثبت با یکدیگر همکاری کنند به افراد کمک کنید تا تأثیر سخنان و رفتارهای خود را بر سایر اعضای خانواده درک کنند به خانواده ها کمک کنید تا در مورد چالش هایی که با آن روبرو هستند صحبت کنند از خانواده ها حمایت کنید، زیرا آنها برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

خانواده درمانی از روش ها، رویکردها و تکنیک های مختلفی برای کشف این موضوعات استفاده می کند، مانند: درمان شناختی رفتاری (CBT) آموزش روانی درمان ساختاری-استراتژیک، که شامل شناسایی مشکلات و ارائه راه حل های عملی است. وقتی صحبت از خانواده درمانی می شود، هیچ مسیر واحدی وجود ندارد. درمان ممکن است تنها چند جلسه طول بکشد، یا ممکن است برای برخی از خانواده ها زمان بیشتری ببرد. اگر یک خانواده درمانگر فکر می کند که مفید خواهد بود، ممکن است با اعضای خانواده به صورت فردی و همچنین به صورت گروهی ملاقات کند. انواع دیگر درمان ها، مانند دارو، ممکن است همراه با خانواده درمانی استفاده شود

خانواده درمانی برای چه کسانی مفید است؟

خانواده درمانی می تواند برای اعضای خانواده در هر سنی که با تجربیات و چالش های مختلفی روبرو هستند، از جمله افرادی که عبارتند از: به دنبال رابطه نزدیک تر مواجهه با چالش هایی مانند بیماری های روحی یا جسمی نگران رفتار فرزندانشان هستند علاقه مند به فرزندخواندگی یا فرزندخواندگی طلاق گرفتن یا جدایی

اگر یکی از اعضای خانواده مشکلات زیر را داشته باشد، خانواده درمانی می تواند مفید باشد: اختلال وسواس فکری عملی افسردگی اختلال دوقطبی اختلالات اشتها اعتیاد.

آیا خانواده درمانی مفید است؟

خانواده درمانی یک درمان بسیار سودمند و در حل مشکلات یا کمک به افراد (در درون خانواده) برای درک بهتر یکدیگر است. در بسیاری از موارد، خانواده درمانی به عنوان یک گام پیشگیرانه برای رسیدگی و حل تعارض قبل از وقوع انجام می شود. هنگامی که ایده خانواده درمانی برای اولین بار مطرح شد، “خانواده” به شیوه ای سنتی با کودکان و والدین آنها تعریف شد. در طول سال‌ها، این تعریف به گونه‌ای تکامل یافته که شامل افرادی می‌شود که در روابط محبت‌آمیز و حامی هستند، صرف نظر از اینکه با هم فامیل هستند یا متاهل. اساساً، این بدان معنی است که هر کسی در یک واحد “خانواده” می تواند کمک بگیرد.

 

زوج درمانی

همه ما می دانیم که روابط عاشقانه کار سختی است. مانند خودروها، آنها به نگهداری منظم نیاز دارند تا به خوبی کار کنند. اگر مشکلی وجود دارد، بهتر است فورا آن را تعمیر کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

اغلب ما می توانیم برخی از تعمیرات اساسی و تعمیرات را خودمان انجام دهیم. در مواقع دیگر، زوج درمانی رفتاری و کمک یک متخصص دارای مجوز ممکن است بهترین گزینه برای رابطه باشد. این نوع مشاوره رابطه عاطفی بر بهبود رضایت از رابطه و حل تعارض بین زوجین متمرکز است. هدف نهایی یک مشاور کمک به ایجاد یک رابطه سالم و حل هر مشکلی است که ممکن است وجود داشته باشد.

 

زوج درمانی چیست؟ زوج‌درمانی نوعی روان‌درمانی است که در آن یک درمانگر مجاز با تجربه بالینی کار با زوج‌ها، اغلب یک درمانگر به افراد درگیر در یک رابطه عاشقانه کمک می‌کند تا بینشی نسبت به رابطه خود پیدا کنند، تعارض را حل کنند و رابطه را بهبود بخشند. رضایت از استفاده از انواع مداخلات درمانی اگرچه عملکرد زوج‌درمانی رفتاری ممکن است بسته به جهت‌گیری نظری درمانگر متفاوت باشد، اما همه زوج‌درمانی شامل عناصر کلی زیر است: تمرکز بر یک مشکل خاص (مانند مشکلات جنسی، اعتیاد به اینترنت، صمیمیت، حسادت) مشارکت فعال درمانگر در درمان خود رابطه به جای هر فرد به طور جداگانه. مداخلات مبتنی بر راه حل و تغییر محور در اوایل درمان. ایجاد واضح اهداف درمانی.

 

 

چه چیزی در زوج درمانی انتظار می رود

نمی دانید در هر جلسه زوج درمانی چه انتظاری دارید؟

به طور معمول، اولین جلسه زوج درمانی با چند سؤال مصاحبه استاندارد در مورد تاریخچه رابطه و همچنین بررسی عمیق خانواده مبدا، ارزش ها و پیشینه فرهنگی هر یک از طرفین شروع می شود. درمانگر نیز ممکن است در صورت لزوم در جلسات اولیه برای مداخله در بحران هم استفاده کند.

سپس زوج درمانگر به زوجین در شناسایی موضوعی که در مرکز درمان قرار می گیرد، تعیین اهداف درمانی و برنامه ریزی ساختاری برای درمان درهر جلسه مشاوره کمک می کند.

در طول درمان، درمانگر به زوجین کمک می‌کند تا بینش نسبت به  رابطه ایی‌ که مشکل  ایجاد کرده به دست آورند و هر دو طرف را برای درک نقش‌شان در تعاملات ناکارآمد راهنمایی کند. این بینش بیشتر به آنها کمک می کند تا نحوه درک آنها از رابطه و یکدیگر را تغییر دهند.

اگرچه به دست آوردن بینش مهم است، یکی دیگر از جنبه های مهم زوج درمانی شامل تغییر واقعی رفتارها است. زوج درمانگران اغلب مشق شب را به شریک خود محول می کنند تا مهارت هایی را که در درمان آموخته اند در تعاملات روزمره خود به کار گیرند.

اغلب زوج‌ها با آگاهی بیشتر از الگوهای ارتباطی خود و با داشتن مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط مؤثر و حل مشکل با شریک زندگی خود، از درمان دور می‌شوند.

 

چه کسی باید زوج درمانی را در نظر بگیرد؟

زوج درمانی می تواند یک مشکل فعلی را حل کند، از تشدید مشکلات جلوگیری کند یا به سادگی یک “چک آپ” برای زوج خوشبختی که دوره گذار یا افزایش استرس را تجربه می کنند، فراهم کند. زمینه های رایج نگرانی که در زوج درمانی مورد توجه قرار می گیرد شامل مسائل مربوط به پول، فرزندپروری، رابطه جنسی، خیانت، همسر، مشکلات مزمن سلامت، ناباروری، قمار، مصرف مواد، فاصله عاطفی و درگیری های مکرر است.

باید به مشاوره مراجعه کنم یا طلاق بگیرم؟

اگر رابطه فعلی شما متزلزل است، طلاق تنها گزینه نیست: مشاوره زوجین می تواند یک ازدواج دشوار را نجات دهد. مشاوره زوجین که به عنوان مشاوره ازدواج نیز شناخته می شود، می تواند چیزی باشد که رابطه شما برای التیام زخم های قدیمی و شروع تازه به آن نیاز دارید. مشاوره می تواند راهی معنادار برای بازگرداندن پایه های ازدواج و روشن ساختن اینکه آیا طلاق تصمیم مناسبی است یا خیر.

چرا زوج ها در دریافت درمان به تاخیر می افتند؟

متأسفانه، بسیاری از زوج ها زمانی که میزان قابل توجهی از آسیب وارد شده است، درمان را امتحان می کنند. الگوهای رابطه ناسازگار قبلاً ریشه دوانده است، پیوند عاطفی بین شرکا به شدت تضعیف شده است و سطح بالایی از رنجش به دلیل تعارضات حل نشده گذشته وجود دارد. لیست میتواند ادامه دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که زوج‌ها به‌طور متوسط ​​شش سال قبل از مراجعه به مشاوره ناراضی هستند. این بدان معنا نیست که زوج درمانی نمی تواند در حل چنین مشکلات طولانی مدت مؤثر باشد. با این وجود، این یک تلاش بسیار چالش برانگیزتر و وقت گیر خواهد بود و به تعهد و تلاش زیادی از طرف هر دو طرف نیاز دارد. تصورات نادرست در مورد چیستی زوج درمانی و هدف آن نیز می تواند از کمک گرفتن زودهنگام زوج ها جلوگیری کند. برخی ممکن است فکر کنند زوج درمانی فقط برای مسائل بسیار جدی که بر یک رابطه تأثیر می گذارد، از جمله خیانت یا اعتیاد است. دیگران ممکن است آن را به عنوان آخرین تلاش قبل از تصمیم گیری برای پایان دادن به رابطه تلقی کنند. برخی از آن به عنوان راهی برای وادار کردن شریک زندگی خود به تغییر فکر می کنند زیرا آنها “مشکل” هستند. بسیاری از مردم از مزایای زوج درمانی در درمان طیف گسترده ای از مسائل رابطه آگاه نیستند. آنها نمی دانند که چقدر می تواند در بهبود رضایت کلی از رابطه مؤثر باشد که بر سلامت روانی افراد تأثیر می گذارد.